Groot nieuws! Het Amsterdamse DataSnipper, het automatiseringsplatform voor audit- en financiële professionals, heeft in een Serie B investeringsronde $100 miljoen opgehaald. De scale-up wordt nu gewaardeerd op $1 miljard, waarmee het de eerste Nederlandse unicorn is sinds 2022. DataSnipper heeft de missie om wereldwijd auditors te ondersteunen met behulp van AI.
De vraag aan Crisp
Met het nieuws over de financieringsronde en de status van ‘unicorn’ staat DataSnipper voor de uitdaging om dit succesverhaal effectief te communiceren naar zowel bestaande als potentiële klanten en stakeholders. En niet alleen in Nederland. Het van oorsprong Amsterdamse bedrijf is inmiddels wereldwijd actief.
De aanpak
Om het grote nieuws wereldwijd zo effectief mogelijk te gebruiken om de boodschap van DataSnipper te verkondigen, werkten we nauw samen met de investeerder achter deze investeringsronde. De investeerder was verantwoordelijk voor de PR in de Amerikaanse markt en koos ervoor om het verhaal exclusief bij vooraanstaande media neer te leggen.
In Europa en Nederland sloten wij aan op deze strategie, wat betekende dat we in uitvoerig contact met media publicaties afstemden. Om ervoor te zorgen dat we het onbepaalde embargo van onze Amerikaanse collega’s niet zouden schenden, werd in Nederland een soortgelijke strategie gekozen.
Met een voor de Nederlandse markt herschreven persbericht werd het FD benaderd en een exclusief interview met DataSnipper CEO Vidya Peters opgezet.
Het resultaat
Die tactiek resulteerde in voorpaginanieuws: het interview werd groots op de volledige voorpagina van het FD gepubliceerd, met een vervolg verderop in de krant. In totaal werden 34 artikelen over het nieuws gepubliceerd, onder andere door BNR, Business Insider, Emerce, MT/Sprout, Quote, Sifted, Accountant Week, Accountant.nl en Accountancy Vanmorgen, met een gecombineerd bereik van 22.050.057.
Bovendien volgden na het verspreiden van het persbericht nog veel interviewverzoeken en opvolgende publicaties over de nieuwe unicorn.