Week tegen Eenzaamheid
Van 1 tot 8 oktober was het de Week tegen Eenzaamheid. Een week waarin landelijk meer aandacht voor het thema eenzaamheid wordt gevraagd. Rond het thema heerst namelijk nog steeds een taboe en door de corona maatregelen kampen steeds meer mensen met eenzaamheid.
Ook Resto VanHarte, een organisatie die buurtdiners organiseert om mensen bij elkaar te brengen, moest de deuren sluiten door corona. Voor Resto een uitdaging om haar gasten toch te bereiken en ze te verbinden.
De vraag aan Crisp
Chris is vrijwilliger voor Resto VanHarte en ondersteunt de organisatie met PR werkzaamheden. Voor de Week tegen Eenzaamheid werd Chris gevraagd een concept te bedenken dat in tijden van corona niet alleen Resto VanHarte in de spotlights zet, maar vooral ook het thema eenzaamheid bespreekbaar maakt. Het doel van Resto VanHarte was om eenzame mensen een hart onder de riem te steken in deze lastige periode.
De aanpak
Vaak is ervaren de sleutel tot een goed verhaal. Maar door corona was het niet mogelijk om journalisten, ambassadeurs en de gasten allemaal tegelijk uit te nodigen. Daarom hebben we een online platform ontwikkeld waarbij we ervaringsverhalen delen en mensen inspireren: www.ikkookvanhartevoorjou.nl.
Voor het platform hebben we gasten van Resto VanHarte en partner Gomingle geïnterviewd over hun ervaring met eenzaamheid. De verhalen, soms behoorlijk heftig, lieten vooral zien hoe de gasten met eenzaamheid omgaan en hebben overwonnen.
Het platform is via een persbericht voor het begin van de Week tegen Eenzaamheid aangekondigd. Daarbij zijn ook interviews met ambassadeur Joris Linssen, directeur Polle Janssens en de gasten aangeboden.
Het resultaat
Het persbericht werd regionaal, waar de verschillende Resto’s vertegenwoordigd worden, breed opgepakt. Ook de nationale media vertolkte de boodschap van Resto VanHarte: onder andere Goedemorgen Nederland, Radio 5, Metro en Parool. Telegraaf, Koffietijd en LINDA maakten een gesponsord item.