a
d

WE ARE BRUNN

Let’s Work Together

Image Alt
Buckaroo

Introductie België

Introductie België
Payment Service Provider (PSP) Buckaroo is in Nederland naast Adyen en Mollie een gevestigde naam. Maar in de dynamische online betaalmarkt is het bedrijf continu bezig zichzelf te ontwikkelen. En met succes: in 2020 is een omzetgroei van maar liefst 45 procent geboekt, Sisow overgenomen, een Nederlandse PSP gespecialiseerd in het SME Segment en heeft Buckaroo, dat inmiddels 75 medewerkers telt, hun pijlen op de Belgische markt gericht.

Door de snelle ontwikkelingen wil Buckaroo de positionering aanscherpen. Door nieuwe proposities zijn ze inmiddels uitgegroeid tot veel meer dan alleen een online betaalservice (met meer dan 40 betaalopties). De uitbreiding vraagt bovendien om schaalbaarheid: hoe communiceer je dat terwijl de core klanten, waarvan velen al sinds de start van Buckaroo – 15 jaar geleden – zijn aangesloten, vooral blijven voor het persoonlijke contact en het maatwerk waar Buckaroo uitermate goed in is?

 

De vraag aan Crisp
De vraag van Buckaroo aan Crisp PR & Communicatie is tweeledig:

  1. Achterhaal en formuleer een duidelijke merkidentiteit, die de waarden en activiteiten van Buckaroo communicatief sterk vertegenwoordigd
  2. Genereer media-aandacht rondom de introductie in België, in zowel België als Nederland

 

De aanpak
Het project werd opgesplitst in drie onderdelen: een merkidentiteitstraject, een mediatraining en de PR introductie in België en Nederland.

 

1. Merkidentiteit
Om de merkidentiteit in kaart te brengen is een vragenlijst gedeeld onder de medewerkers van Buckaroo. Daarnaast zijn er kwalitatieve interviews gehouden met onder andere CCO Maurits en Marketing Manager Lars, die klantfeedback uit eerdere onderzoeken in kaart hebben gebracht. Uit het onderzoek is een eerste raamwerk in kaart gebracht: de diensten, de USP’s en de kernwaarden volgens de medewerkers.

Vervolgens is, met behulp van Simon Sinek’s Golden Circle, de motivatie van Buckaroo achterhaald. Tijdens verschillende sessies, in samenwerking met Frank du Mosch, is een Massive Transformative Purpose gedefinieerd, waar alle communicatie van Buckaroo op wordt gebaseerd. Aan de hand van de MTP, de kapstok van alle communicatie, zijn vervolgens de Visie en de Missie uitgewerkt.

 

2. Mediatraining
Het achterhalen van de merkidentiteit is slechts een eerste stap. De belangrijkste stap, en tevens validatie van de merkidentiteit, is het communiceren van de identiteit. Tijdens een mediatraining, gegeven door Frank du Mosch, is de merkidentiteit door het MT van Buckaroo getoetst en bijgeschaafd, zodat deze in de praktijk een krachtige basis biedt voor interviews, pitches en presentaties.

Tijdens de mediatraining zijn CEO Paul en CCO Maurits meteen voorbereid op het afleggen van interviews. Met als doel de introductie in België, is hen handvatten gegeven om voor zowel een camera als telefonische interviews te geven. Het houden van controle en het enthousiast uitdragen van de voorbereidde boodschap staat in onze mediatrainingen centraal.

De mediatraining vormde onderdeel van het merkidentiteitstraject: door het oefenen van het communiceren van de identiteit is tot een merkidentiteit gekomen die iedere werknemer concreet kan uitdragen, of dat nu in een salespitch is of aan de buurman op een verjaardagsfeestje.

 

3. PR introductie
Een PR introductie in België is cruciaal voor het succes van Buckaroo in de nieuwe markt. Om de kans op succes zo groot mogelijk te houden is het partnerbureau in België – Dialogic Agency – aangehaakt. Het lokale bureau kent de markt en de gebruiken in het land immers het beste. De communicatie werd in Nederland voorbereid en ook hier aangekondigd richting media.

Met een door Crisp opgesteld persbericht en Q&A is Dialogic aan de slag gegaan in België, met als belangrijkste doelgroep de financiële media. Om de kans op publicaties in vooraanstaande media, in zowel Vlamingen als Wallonië (De Tijd en l’Echo), vast te stellen is aan deze media een exclusief interview aangeboden. Op de dag van introductie is het persbericht breed uitgestuurd. Eenzelfde tactiek is in Nederland toegepast.

 

Het resultaat
Op de dag van de introductie publiceerden targetmedia De Tijd, l’Echo en De Telegraaf hun artikel op basis van het interview met CEO Paul. Enkele andere media, waaronder Emerce, Twinkle en Sprout, publiceerden het persbericht dat zij onder embargo hadden ontvangen. Het persbericht, dat in beide landen breed werd uitgestuurd, werd vervolgens door verschillende media opgenomen, zoals ANP, Computable, Le Soir en Trends. In totaal zijn er 36 publicaties verschenen, goed voor een bereik van ruim 21.939.063.