a
d

WE ARE BRUNN

Let’s Work Together

Image Alt
GO Sharing

€ 50 mln. voor multimodaal en internationaal deelvervoer

Elektrisch deelvervoer is de toekomst. Maar daarvoor moeten mensen wel hun eigen, vervuilende vervoer inruilen voor de duurzame deelvariant. Nu nog niet interessant, want de reis tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Assen is veel sneller en gemakkelijker met de eigen auto. Daar gaat GO Sharing verandering inbrengen.

GO Sharing wil een gedragsverandering bewerkstelligen van het bezit van een voertuig naar gebruik wanneer je het nodig hebt. Duurzaam – de deelvoertuigen zijn elektrisch – en wereldwijd. Een enorme opgave, maar met een investering van 50 miljoen euro kunnen de eerste stappen in de wereldse ambitie worden gezet: multimodale en internationale uitbreiding.

 

De vraag aan Crisp
Een investering van € 50 mln. is groot nieuws. De nieuwswaarde biedt een ingang bij de media om je verhaal te vertellen. Een goede strategie om het maximale uit het nieuwsmoment te halen is dan ook essentieel. De vraag aan Crisp:

1. Bepaal de storyline voor 2021 waarin het kenbaar maken van de investering valt, zodat er – internationaal – maximaal geprofiteerd kan worden van de nieuwswaarde

2. Positioneer de ambitie van GO Sharing naar aanleiding van de investering – de multimodale en internationale uitbreiding – en stem deze af met de verschillende stakeholders

3. Genereer nationaal en internationaal aandacht in de media

 

De aanpak
GO Sharing staat niet stil: het bedrijf is eind 2019 opgericht en inmiddels in ruim 30 steden actief met 5.000 voertuigen. De snelle groei vraagt om een flexibele communicatiestrategie waarin tijdlijnen soms door elkaar heen lopen. Daarom bereidde Crisp een aantal scenario’s voor voor de communicatie over de investering, die ieder bepalend waren voor het verhaal en de aanpak van dit en de andere nieuwsmomenten.

Ondertussen werden de communicatiedocumenten opgesteld waarin stond vastgesteld wat er op welke manier gecommuniceerd ging worden. Ook werd een fotoshoot georganiseerd zodat er goede beelden bij het nieuws konden worden gedeeld. Toen er groen licht werd gegeven voor een scenario, werd de communicatie afgestemd met de verschillende stakeholders. Bovendien werd CEO Raymon Pouwels voorbereid als woordvoerder.

Het nieuws van de investering werd aangegrepen om Raymon als thoughtleader in duurzaam deelvervoer te positioneren: Raymon leidt namelijk het bedrijf in de missie om bezit van voertuigen om te zetten naar gebruik wanneer je het nodig hebt. Door de CEO de handvatten te bieden zijn missie kenbaar te maken tijdens interviews over de investering, is het nieuwshaakje zo effectief mogelijk gebruikt om de bredere boodschap te vertellen: GO Sharing staat voor een groene planeet met vervoer van iedereen, voor iedereen.

Daarnaast werd het nieuwsmoment aangegrepen om de strategie van GO Sharing te presenteren: multimodale en internationale uitbreiding. GO Sharing zal ook elektrische deelauto’s en e-bikes aan het aanbod gaan toevoegen en gaat op korte termijn uitbreiden naar Duitsland en Turkije.

 

Het resultaat
CEO Raymon heeft maar liefst 9 interviews afgelegd over de investering, onder andere aan het FD, Telegraaf, Trouw, Business Insider, Sprout, Emerce en het internationale TechCrunch. Op de dag zelf was de CEO live te zien op het RTL Z nieuws, dat ’s ochtends op RTL 4 werd uitgezonden.

Het persbericht werd breed uitgezonden en er verschenen ruim 75 publicaties nationaal en internationaal, waaronder op UKTN, Quote, IEX en Tech EU.

GO Sharing staat in één klap internationaal op de kaart met hun wereldse ambitie: internationaal en multimodaal – met elektrische scooters, elektrische auto’s en e-bikes – deelvervoer voor een groenere planeet.