a
d

WE ARE BRUNN

Let’s Work Together

Image Alt
Koen

“Dan is het Kaasje”

Een app bouwen. Dat stond op de bucketlist van YouTuber Koen. En zo geschiede. Koen vond een ontwikkelaar via het platform Fiverr en samen bouwden ze het spel ‘Kaasje’, gebaseerd op de uitspraak van voetbaltrainer Aad de Mos: “Dan is het klaar. Dan is het kaasje.”

Binnen een week werd het spel 110.000 keer gedownload en kreeg het ruim 24.000 recensies met een gemiddelde score van 4,7 uit 5. Koen had onbedoeld goud in handen.

 

De vraag aan Crisp
YouTubers, soms lees je over ze in de media, maar meestal brengen ze zelf nieuws naar buiten. Ze zijn immers zelf een medium. Daar lag meteen de challenge: op YouTube werd er volop gesproken over Kaasje, maar de media lustte er tot dusver nog geen kaas van. Aan Crisp de vraag om het succes van Kaasje in de media onder de aandacht te brengen.

 

De aanpak
Met een scherp geschreven persbericht zijn eerst een aantal media benaderd: zij werden de kans geboden om een eigen item met Koen te maken waarin hij nieuwe karakters in het spel bekend maakte.

Na de uitzending is een persbericht breed uitgestuurd zodat het succes van het spel ook bij andere media onder de aandacht werd gebracht. Daaruit volgde weer nieuwe interviews met Koen.

 

Het resultaat
Het Jeugdjournaal bezocht Koen thuis om een item te schieten over het spel. In de uitzending maakte Koen de nieuwe karakters in zijn game bekend. Het persbericht dat breed werd uitgestuurd zorgde voor publicaties in onder andere Nu.nl (NuJunior), Android World, Dutch Cowboys en Kidsweek. Het AD regio Rotterdam, waar Koen woonachtig is, interviewde Koen en schreef een eigen artikel over het spel.