a
d

WE ARE BRUNN

Let’s Work Together

Image Alt
Tanaruz

3D-geprinte plezierjachten van gerecycled plastic

Tanaruz is de eerste Europese scheepsbouwer die het ontwerp en productie van duurzame 3D-geprinte jachten zelf beheert en op grote schaal aan particulieren wil gaan leveren. Tanaruz wil de pleziervaart innoveren en toegankelijk maken voor een jonger publiek. De 3D-geprinte Tanaruz-jachten zijn daarom niet alleen circulair, maar hebben dankzij een geautomatiseerd productieproces ook een lage kostprijs.

Geen grote scheepswerf in de haven, maar in een fabriekshal in Rotterdam worden de jachten op een veertien meter lange 3D-printer geprint. Dat proces neemt twee dagen in beslag (voor het kleinste model), is volledig geautomatiseerd en kan 24 uur per dag, 7 dagen per week, doorgaan. Hierdoor wordt de kostprijs voor de Tanaruz-jachten laag gehouden. Het instapmodel kost ongeveer de helft van de prijs voor een traditioneel plezierjacht van dezelfde grootte.

Na ruim twee jaar designen, programmeren en de 3D-printer afstellen is het moment daar: de eerste van de 300 Tanaruz plezierjachten is gereed om te worden afgeleverd aan de klant.

 

De vraag aan Crisp
Tanaruz heeft de ambitie – en de mogelijkheid – om enorm snel op te schalen. Het doel is om niet alleen binnen een jaar 300 boten te printen, maar ook meerdere productielocaties, over de hele wereld, te openen. Aan Crisp PR & Communicatie de vraag om Tanaruz aan het grote publiek te introduceren en niet alleen potentiële klanten te bereiken, maar ook mogelijke investeerders die de groeiplannen willen ondersteunen.

 

De aanpak
Zien is geloven. Naast een duidelijk persbericht was het belangrijk dat media de mogelijkheid kregen om de productielocatie te zien en een prototype uit te proberen. Bovendien werd een persfotograaf ingeschakeld om passende foto’s bij het persbericht te schieten, die ook bruikbaar zijn voor toekomstige communicatie. Onder embargo werden verschillende media uitgenodigd voor een bezoek aan de locatie, een boottocht en een interview met oprichter Alex Shifman. Hierbij werd rekening gehouden met verschillende doelgroepen: nieuws-, lifestyle-, vak- en lokale media.

Op de dag van bekendmaking werd het persbericht nationaal en internationaal breed uitgestuurd.

 

Het resultaat
Het aanbieden van de verschillende mogelijkheden aan media om een eigen verhaal te maken wierp zijn vruchten af. Zo kwam het AD met een videoteam de productielocatie bekijken en publiceerde een artikel en video in de landelijke en alle regionale edities. Naast MT/Sprout en Quote interviewde nieuwswire ANP oprichter Alex, wat resulteerde in een brede verspreiding van het nieuws. RTL Nieuws, Telegraaf en Emerce publiceerden het persbericht dat onder embargo werd aangeboden. Het regionale medium RTV Rijnmond maakte een uitgebreide reportage en voer mee over de Maas. Naast verschillende lifestyle media, zoals Manners en FHM, publiceerden ook veel vakmedia over de 3D-geprinte plezierjachten van Tanaruz, waaronder Yacht Focus, Jachthaven, Bootaanboot en 3D print magazine.