Wat is PR? De uitvoering van PR (deel 2)
In een vorige blog kon je lezen over de strategie achter PR. “Maar wat doe je dan?” is nog steeds een vraag die ik vaak krijg. Ons werk is heel veelzijdig. Om het uit te leggen maak ik een onderverdeling tussen Earned, Paid en Owned media.
- Earned media: alle onbetaalde kanalen (PR)
- Paid media: alle betaalde kanalen (Marketing)
- Owned media: alle eigen kanalen
Het model van Earned, Paid en Owned media werd in 2019 door Daniel Goodall van Nokia beschreven. Lees hier zijn blogpost.
Earned media
Het woord zegt het al, Earned media is alle aandacht voor je bedrijf op media die niet zelf beheerd wordt en waar niet voor is betaald. En daar ligt meteen de kracht:
1. Geloofwaardigheid: het is wetenschappelijk bewezen dat je veel meer openstaat voor een aanbeveling van een vriend, familielid of influencer dan een advertentie. Dus als een blogger iets over een merk schrijft, dan is dat veel effectiever dan een advertentie. Helemaal als de blogger veel volgers heeft. Nog maar niet te spreken over een groot medium zoals de Volkskrant, het AD of de Telegraaf.
2. De aandacht is gratis! Free publicity, dat klinkt voor veel marketeers als muziek in de oren. Helaas is dat niet helemaal zo natuurlijk. De investering ziet er alleen anders uit: waarbij je bij marketing vaak betaald voor het resultaat, investeer je bij een PR campagne in de boodschap. Door deze zo goed mogelijk te positioneren kun je een resultaat bereiken dat vele malen groter is dan bij een marketingcampagne. Dat is voor veel marketeers nog spannend, maar door een goede voorbereiding (en het vertrouwen daarin), het combineren van disciplines en het bijsturen tijdens campagnes heb je alsnog controle over je budget en de resultaten.
Journalisten
Een belangrijk onderdeel van PR is Media Relations. Door het regelmatige contact met journalisten weten PR Consultants:
- Welk nieuws relevant is voor de journalist en dus voor hun lezers (welke boodschap wel en welke niet werkt)
- Welke journalist waar over schrijft
- Waar een journalist momenteel aan werkt (en hoe je hier dus op in kunt haken)
De journalist is de buffer tussen bedrijf en consument. Als bedrijf wil je natuurlijk jouw boodschap op jouw manier uitten, zoals je dat bijvoorbeeld in je advertenties doet. Ik kan je nu al vertellen dat dat zelden gebeurt in de grote media. Laat staan dat jouw commerciële boodschap überhaupt wordt overgenomen.
Daarom is het belangrijk dat wij jouw boodschap zo formuleren dat deze in ieder geval de drempel van de journalist weet te behalen. Anders is je investering in PR sowieso niet rendabel. Vervolgens is de positionering van jouw boodschap de sleutel tot succesvolle Earned media.
Paid media
Paid media is alle media-aandacht waarvoor is betaald. Bijvoorbeeld een reclame op TV, een advertentie op Facebook of een advertorial in een tijdschrift. De uitdaging van Paid media is het overtuigen van consumenten met jouw boodschap. Want veel consumenten zijn niet gevoelig voor advertenties. Ga maar na: wat doe jij tijdens een commercialbreak op TV? Blader je door bij advertenties in de krant of bekijk je ze aandachtig?
Toch is het bewezen dat Paid media effect heeft. Dat heeft met name te maken met herhaling. Onbewust neem je delen van de informatie op en als je dat weer ergens anders tegenkomt, dan legt je brein patronen. Zonder dat je het door hebt neig je in de supermarkt dan toch naar dat merk tandpasta waar je al de hele week reclames van ziet.
Daarom adviseren we om een PR campagne altijd te combineren met alle andere disciplines. Op die manier wordt het effect van een campagne versterkt.
Owned media
Owned media zijn alle eigen kanalen waar direct beheer over is. Denk aan een website, eigen social media of bijvoorbeeld folders of een bedrijfsmagazine. Owned media wordt ook ingezet voor de interne communicatie.
Owned media is ook een vorm van free publicity in zekere zin. Het kost dus niets om een PR campagne via deze kanalen te promoten!
Earned media voor jouw bedrijf
Benieuwd naar hoe wij te werk gaan in het bedenken van campagnes, creëren van content (zoals het schrijven van artikelen – copywriting of het maken van video’s) of structurele PR ondersteuning? Neem contact op voor een gratis en vrijblijvende verkenningssessie.