Wat is PR? De strategie achter PR (deel 1)
“Public Relations is mijn achtergrond”. Met regelmaat word ik glazig aangekeken als ik dit vertel. Ik plak er dan maar snel achteraan: “ik zorg dat bedrijven in het nieuws komen”. Maar PR is zoveel meer dan dat! Wat doen we dan eigenlijk? Om het uit te leggen maak ik een tweeverdeling tussen strategie en uitvoering (in een andere blog).
Wat is PR?
Public relations is het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen.
Communicatie Handboek
Strategie
Als we de definitie van PR ontleden zal al snel blijken waarom PR niet alleen zeer effectief is, maar ook noodzakelijk.
Voor wie is PR?
‘Tussen een organisatie en haar publieksgroepen’: natuurlijk is de organisatie het centrale onderwerp. ‘Publieksgroepen’ is echter een veel breder begrip. Dit zijn alle stakeholders van een bedrijf: klanten, prospects, leveranciers, aandeelhouders, maar ook werknemers.
We maken de onderverdeling tussen interne communicatie en externe communicatie. Er wordt vaak vooral op externe communicatie gefocust, maar beiden zijn belangrijk. Interne communicatie motiveert niet alleen, uiteindelijk zullen je werknemers ook voor externe communicatie zorgen. In een effectieve PR campagne betrek je alle doelgroepen!
Waarom PR?
‘Wederzijds begrip’: dit is de sleutel van PR. In tegenstelling tot marketing, waarbij een bedrijf vaak alleen de zender is, is er bij PR altijd sprake van een onderlinge conversatie. Heel platgeslagen: jouw doelgroep heeft een behoefte aan voor hen relevante actie of informatie en als bedrijf voorzie je in die behoefte. Dat maakt PR zo effectief, want de ‘publieksgroep’ heeft een open attitude tegenover jouw boodschap.
Het wederzijds begrip maakt PR een strategische tool. Niet alleen voor marketing, maar voor de gehele bedrijfsvoering. Door daadwerkelijk te begrijpen wat jouw doelgroepen van je verwachten, kun je daar met alle disciplines op inspelen (marketing, sales, support, et cetera). Deze denkwijze zetten wij als PR bureau daarom altijd door in de concepten. Advertenties worden dan een stuk effectiever!
Wanneer PR?
‘Stelselmatig bevorderen’: de relatie die je hebt met je publieksgroep wordt over tijd opgebouwd. Daarom wordt PR ook als onderdeel van reputatie management gezien en zijn disciplines zoals crisiscommunicatie en woordvoering onderdeel van ons takenpakket. In de relatie moeten bedrijven zich verantwoorden voor hun acties, net zoals in een menselijke relatie.
Dat betekent niet dat eenmalige PR campagnes nutteloos zijn. Integendeel! Eenmalige campagnes kunnen een ontzettende imago boost geven, waar je reputatie jarenlang op kan teren (“kun je je die actie van De Grote Donorshow nog herinneren?”). Maar je kunt campagnes versterken door vervolgcampagnes op eenzelfde manier in te zetten. Herkenbaarheid is hierbij, net zoals in marketing, zeer effectief.
PR als beginpunt
PR heeft enorme impact als je weet te communiceren wat jouw volger boeit. Bovendien kan die impact kosteloos zijn, zogenaamde free publicity. Benieuwd hoe dat werkt? Lees dan het vervolg op dit blog.
Wil je weten hoe we strategisch te werk gaan in het ontwikkelen van campagnes, creëren van content (zoals het schrijven van artikelen – copywriting of het maken van video’s) of structurele PR ondersteuning? Neem contact op voor een gratis en vrijblijvende verkenningssessie.