a
d

WE ARE BRUNN

Let’s Work Together

Startup: Hoe introduceer je jouw onderneming via PR?

Dit artikel is ook gepubliceerd in de kennisbank van ikwordzzper.nl.

Een vliegende start is voor iedere startup een must. Zodra je ‘live’ bent wil je zo snel mogelijk converteren om je investering terug te verdienen en te groeien als onderneming. Een goede PR introductie kan je daarbij helpen.

 

Positionering

Allereerst is de positionering van je onderneming cruciaal. De onderscheidende USP’s van je onderneming vormen de basis. Maar heb ook nagedacht over de sociale impact? Daarmee creëer je nieuwswaarde en zorg je ervoor dat mensen over jouw onderneming gaan praten.

Bijvoorbeeld: Tony Chocolonely verkoopt (hele lekkere) chocoladerepen, net als andere chocoladerepenmerken. Toch is het bedrijf in 15 jaar tijd uitgegroeid naar een recordomzet van bijna €70 miljoen. Hoe? Niet omdat ze communiceren dat ze hele lekkere chocolade maken. Maar, onder andere, de positionering van ‘100% slaafvrije chocolade’ deed veel stof opwaaien tijdens de introductie.

Een goede manier om sociale impact te maken is uitleggen waarom je dingen doet die je doet. Welk maatschappelijk probleem kaart jij aan met je onderneming? Ofwel, wat is de visie van jouw onderneming?

 

Tony Chocolonely slaafvrije chocolade

Beeld: Tony Chocolonely

 

Persbericht of interview?

Sommige businessideeën zijn zo innovatief dat ze vanzelf het nieuws lijken te halen. Dit is echter zelden het geval! Naast dat de positionering is opgesteld met het oog op nieuwswaarde, wordt een introductie zorgvuldig gepland. Een drietal PR tactieken kunnen de nieuwswaarde versterken:

 

  1. Timing

Wanneer introduceer je je onderneming aan de buitenwereld? Het is slim om dit pas te doen op het moment dat je daadwerkelijk kunt converteren. Hou met een introductie altijd rekening met externa factoren: is dit wel het juiste moment om naar buiten te treden? Je kunt externe factoren ook in je voordeel gebruiken. Zo introduceerde startup Hey hun armband voor ‘aanraking op afstand’ op Valentijnsdag.

 

  1. Platform

Waar introduceer je je onderneming? Je kunt een website online zetten en een posts op social media posten. Maar veel meer impact maak je door je onderneming op een onafhankelijk platform te introduceren, zoals nieuwsmedia of relevante communities. Of je kunt jouw onderneming introduceren tijdens evenement. Zo kreeg The Ocean Cleanup pas de wind onder de vleugels nadat Boyan Slat zijn visie presenteerde tijdens TEDxDelft.

 

  1. Middel

Hoe introduceer je je onderneming? Een nieuwswaardige pitch is noodzakelijk. Maar hoe bezorg je deze aan het platform naar keuze? Een beproefde methode is het persbericht. Je zou ook interviews kunnen afleggen, bijvoorbeeld aan journalisten, of op (regionale) TV of de radio. Zoals Pieter Zwart van CoolBlue laat zien kan een gezicht achter de onderneming juist voor meer nieuwswaarde zorgen. Een mediatraining van tevoren is aan te raden.

 

CoolBlue YouTube Pieter Zwart

Beeld: YouTube kanaal CoolBlue

 

Een PR introductie is pas af als…

Een PR introductie kan veel aandacht opleveren. Voordat je gaat introduceren is het belangrijk dat je hebt uitgestippeld wat je met deze aandacht gaat doen.

  1. Het publiek dat jouw naam in de krant of een online artikel voorbij heeft zien komen gaat jouw onderneming Googelen. Want media zullen zelden een link naar jouw website plaatsen. Zorg dus dat je goed vindbaar bent. Tools zoals Google Mijn Bedrijf en Search Console zijn hierbij essentieel.
  2. Zorg voor een goede welkomstaanbieding zodat jouw bezoekers ook converteren en je PR introductie daadwerkelijk klanten oplevert.
  3. Gebruik gepubliceerde artikelen en interviews in jouw content strategie. Je kunt de content op je website en op social media plaatsen. Op die manier geef je lengte aan de introductie.

 

Maximaal resultaat

Door een goed plan op te stellen voor je PR introductie kun je jouw startup een vliegende start geven. Wij kunnen je hierbij helpen: niet alleen door je onderneming nieuwswaardig te positioneren, maar wij hebben ook goede mediarelaties waardoor jouw introductie meer tractie krijgt in de media.

Benieuwd hoe dat werkt? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Chris heeft ervaring in PR opgedaan aan zowel bureauzijde als klantzijde. Hij heeft gewerkt voor merken zoals Google, Nikon, Payconiq, VodafoneZiggo en Zonnatura. Bij Payconiq, waar Chris werkte voordat hij Crisp oprichtte, was hij verantwoordelijk voor marketing en communicatie richting consumenten.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en blogs van Crisp Communications?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief: