Social media marketing: organisch groeien of adverteren?
Social media: love it or hate it. Dat het een effectieve marketingtool kan zijn, dat staat vast. Maar de een zweert bij zijn of haar organische netwerk, terwijl de ander via advertenties meer succes boekt. Hoe kun je social media in jouw situatie het beste inzetten?
Wat is je doel en doelgroep?
Allereerst stel je je doel vast: wat wil je via de inzet van social media bereiken? Voor veel bedrijven is dat doel ongeveer hetzelfde: leads genereren die converteren op een product of service. Echter is dit doel te platgeslagen en zal je meer succes hebben met een gelaagde strategie. Ik leg in dit artikel uit hoe je dat aanpakt.
Naast je doel is het ook slim om alvast je doelgroep vast te stellen. Verschillende social media kennen verschillende doelgroepen. Zo zal je op LinkedIn een zakelijke doelgroep aantreffen waar je op TikTok vooral een jonge doelgroep aantreft.
Social media strategie
Je wilt dus leads genereren via social media. Intussen heb je ook je doelgroep gedefinieerd. De vraag is nu hoe je deze gaat bereiken. Dat kan natuurlijk via een organische post, maar op veel sociale media kun je ook adverteren. Het voordeel hierbij is dat je je bereik kunt vergroten en je doelgroep heel precies kunt definiëren. Bijvoorbeeld: marketing managers in en rond Amsterdam, tussen de 30 en 60 jaar oud, op senior en manager niveau.
Met deze instellingen zal je post aan iedereen worden getoond die aan de omschrijving voldoet, dus ook personen buiten je eigen netwerk. Het nadeel is dat je, afhankelijk van het doel van je advertentie, per klik of per view moet betalen. En soms is dat helemaal niet nodig!
Organisch succes
Goede content converteert niet alleen beter, het is ook ‘shareable’. Een goede actie of een leuke video krijgt een enorm bereik omdat social media gebruikers de content liken en delen. Daardoor wordt de content ook gedeeld met hun volgers. Met een advertentie bereik je dat effect minder snel.
Daar komt bij dat de algoritmes van social media het delen van content door personen bevorderen. Tijdlijnen worden zo ingedeeld dat populaire content vaker wordt getoond dan advertenties. Daar kun je als bedrijf op inspelen.
Een mooi voorbeeld zijn influencers zoals Elon Musk en Richard Branson. Wanneer zij iets posten wordt dit ontzettend vaak gedeeld en dus weer door social platformen getoond aan anderen. Terwijl een post van het merk Tesla veel minder tractie zal hebben. De regel dat je altijd twee stappen verwijderd bent van een connectie met iemand kan dus effectief worden benut op social media.
Welk social media kanaal past bij jouw doel?
Nu je je strategie hebt vastgesteld is het zaak om te bepalen welk(e) social media kana(a)l(en) je in gaat zetten. Dit bepaalt namelijk welke content je nodig hebt: op bijvoorbeeld Instagram is een goede afbeelding veel belangrijker dan een tekst, terwijl op LinkedIn misschien een tekst of video weer beter converteert.
Dat wil echter niet zeggen dat content niet op meerdere kanalen kan worden ingezet. De content dient per kanaal op maat gemaakt te worden.
De keuze van het juiste kanaal hangt van de volgende factoren af:
- Doel
- Doelgroep
- Soort content
- Advertentiemogelijkheden (targeting)
- Conversiedoelen
Waarom is bereik zo belangrijk?
Conversie is misschien wel je hoofddoel, maar als mensen je niet kennen dan zal je dat doel niet bereiken. Daarom kan je social media het beste gelaagd inzetten: ga niet alleen voor conversie via advertenties, maar zorg ook voor naamsbekendheid. Bijvoorbeeld door hele goede content te verspreiden.
Wanneer wel adverteren?
Naast de posts die je naamsbekendheid vergroten kun je advertenties inzetten die zich specifiek richten op conversie. Hierbij staat een Call to Action in de social media post centraal. Per social media platform kun je de post niet alleen inkopen op de Call to Action, je kunt de actie ook in de post verwerken. Bijvoorbeeld: op LinkedIn kun je een advertentie maken waarmee mensen direct telefonisch contact met je op kunnen nemen. Je rekent dan een bedrag af per telefoontje dat via de post wordt gemaakt.
De posts die je inzet om je naamsbekendheid te vergroten kun je ook een zetje geven door er wat budget achter te zetten. De content wordt dan aan nog meer mensen getoond. In dit geval betaal je voor bereik en niet zozeer voor conversie.
Is alleen een social media advertentie voldoende?
Het hangt van je doel af of alleen een social media advertentie voor conversie gaat zorgen. In veel situaties is dat niet het geval en is meer informatie nodig om de lead te overtuigen, bijvoorbeeld in de vorm van een landingspagina.
Zorg dus dat je altijd goed nadenkt over de funnel die een lead moet doorlopen om te converteren. Wat gebeurt er nadat ze je advertentie hebben gezien?
Een landingspagina kan bovendien helpen bij het converteren van leads die in aanraking met je merk zijn gekomen via de bereikposts. Want als deze leads gaan Googelen naar je merknaam dan zal de landingspagina ook in zoekmachines naar voren komen.
Goede content dus!
Precies, adverteren is een onderdeel van je strategie en zeker niet een doel op zichzelf. Belangrijker is de content die je gebruikt om je doel te behalen. Als deze op orde is, dan kan adverteren een krachtig middel zijn om leads te converteren.
Benieuwd hoe wij bij kunnen dragen aan een goeie social media strategie? Neem vrijblijvend contact op om eens te sparren over de juiste social media aanpak!