a
d

WE ARE BRUNN

Let’s Work Together

PR mechanismes en tactieken (deel 2) – Sociale relevantie maakt of breekt je boodschap

In deel 1 omschreef ik enkele algemene tactieken om je PR boodschap nog meer momentum te geven en te zorgen dat journalisten en media jouw nieuws publiceren. Het inhoudelijk positioneren van je boodschap behoort tot de basis van je tactiek. Ook hier zijn een aantal mechanismes te bespeuren die het altijd net even wat beter doen dan anders. Sociale relevantie is hierbij misschien wel de belangrijkste factor.

 

Sociale relevantie

Bedrijven hebben een sociale verantwoordelijkheid (in vaktermen: Corporate Social Responsibility: CSR). De bedrijven die deze verantwoordelijkheid nemen laten dat ook graag zien. ProRail introduceerde bijvoorbeeld een kledinglijn van verscheurde kledingstukken om aandacht te vragen voor gevaren op en rond het spoor. En Essent saneerde gratis asbestdaken van boerenstallen om deze vervolgens met zonnepanelen te bedekken. Een voor boeren onbetaalbare klus.

Het is helemaal niet erg dat bedrijven graag laten zien dat ze maatschappelijk betrokken zijn via PR. De maatschappij waardeert dat en daarom schrijft de media er over. Maar het moet wel geloofwaardig blijven, anders spreekt men van Greenwashing (zich maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is).

 

Vertegenwoordigers en ‘spokespersons’

In deel 1 kwam het boegbeeld al aan de orde. Een vertegenwoordiger of ‘spokesperson’ staat media te woord namens het bedrijf. Dit kan iemand zijn van het bedrijf zelf, bijvoorbeeld de CEO, of iemand die aan het project of nieuws is verbonden. Bijvoorbeeld een wethouder die verantwoordelijk is voor het verduurzamen van openbaar vervoer, tijdens de introductie van 324 elektrische deelscooters van Felyx in Rotterdam.

In alle gevallen is het een vooraanstaand persoon, in zekere zin een influencer, die journalisten ook graag willen interviewen. Een mediatraining is dus in deze gevallen geen overbodige luxe.

 

Felyx in Rotterdam

Beeld: Felyx

 

Goede doelen en non-profit

Het valt ook onder sociale relevantie, maar jouw bedrijfsnieuwtje wordt ineens een stuk minder ‘commercieel’ wanneer je een goed doel of non-profit organisatie steunt. Maar doe dit wel oprecht, want zodra je toch commercieel belang bij je goedbedoelde actie hebt dan kun je zomaar aan de schandpaal belanden. Dat bleek wel uit de controverse rondom RUMAG en hun Corona actie.

 

Sport

We doen er allemaal niet even graag aan, maar we lezen er wel graag over. Daarom is het voor bedrijven ook interessant om in deze tak van sport te investeren.

Veel bedrijven sponsoren sporters en sportclubs. Door hun naam te verbinden aan sporters pakken ze ook een stukje bekendheid mee. Het wordt pas echt interessant als ze een stap verder gaan. Ziggo organiseerde bijvoorbeeld een groot event in ZiggoDome waar fanatieke racefans een wedstrijd van Max konden bekijken. Over interactie met je doelgroep gesproken!

Sponsoring is eigenlijk maar marketing, tenzij je je favoriete sporters eens op een andere manier ondersteunt dan financieel. Samsung deed dat bijvoorbeeld met een speciaal pak voor shorttrackers Sjinkie en Suzanne en haalde daarmee wereldnieuws.

Het blijkt al, de sporters zijn helden. Maar hoeveel je ze ook in wilt zetten om je bedrijf te promoten, hun focus blijft bij de sport. Bovendien staan ze onder contract en kan dus niet zomaar ieder bedrijf met ze samenwerken. Maar sporters blijven helden, dacht Energiedirect. Zij haalden een van de grootste sporticonen naar zijn ex-club PSV.

 

Samsung Smartsuit

HEERENVEEN, 3 Januari 2018: Presentatie Samsung SmartSuit in Thialf. © SEBASTIAAN ROZENDAAL

 

Is jouw boodschap relevant genoeg voor media om over te schrijven?

Voor meer PR tactieken lees je deel 1. Wij sparren graag met je over jouw boodschap en hoe wij deze zouden positioneren voor de grootste PR impact. Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Alle campagnes die in dit blog zijn aangehaald zijn niet door Crisp Communications geproduceerd en dienen alleen ter illustratie van dit blog. De rechten liggen dan ook volledig bij de rechthebbende merken en bureaus die verantwoordelijk zijn voor de campagnes. Heb je hierover vragen, opmerkingen of klachten, neem dan contact met ons op.

Chris heeft ervaring in PR opgedaan aan zowel bureauzijde als klantzijde. Hij heeft gewerkt voor merken zoals Google, Nikon, Payconiq, VodafoneZiggo en Zonnatura. Bij Payconiq, waar Chris werkte voordat hij Crisp oprichtte, was hij verantwoordelijk voor marketing en communicatie richting consumenten.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en blogs van Crisp Communications?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief: