Onze favoriete campagnes van 2020 op een rijtje
We kijken terug naar 2020: een jaar voor in de boeken. Het was een vreemd, lastig, maar toch ook een uitdagend jaar door COVID-19. Ondanks dat, zijn er natuurlijk ook in 2020 weer veel verschillende campagnes verschenen. Wat vooral opvalt is dat het grootste deel van de campagnes corona gerelateerd zijn.
#Metelkaar
De campagne “#metelkaar” van Douwe Egberts speelt net als veel andere campagnes in op de corona pandemie. Tijdens een lastige periode waarin mensen elkaar weinig kunnen zien en eenzaam zijn, doet deze campagne iets met je en emotioneert het. Deze campagne activeert vooral: samen met Douwe Egberts kan je iets liefs zeggen tegen iemand die je mist, zo voelt iedereen zich net een stukje minder eenzaam.

Foto: Beeld uit commercial van Douwe Egberts. Bron: https://www.adformatie.nl/campagnes/al-die-enorme-onbaatzuchtigheid-van-merken-ergert-me
Ook Staatsloterij speelt in op corona. Dit jaar kon Koningsdag helaas niet gevierd worden zoals het normaal gesproken gevierd wordt. Dit was voor veel mensen een grote teleurstelling, maar door de campagne “Koningsdagtrekking” voelden we ons toch een beetje verbonden met elkaar. Ondanks dat het een campagne is die inspeelt op de emoties, word je er erg blij van en is het zeker geen treurige reclame. De video werd dan ook volop gedeeld op social media. Zo zie je: zonder het merk actief te promoten kun je toch veel positieve aandacht genereren.
Lucht
De campagne “Een echte eau de parfum voor maar €4.99” van Zeeman trekt de aandacht in het derde kwartaal. Zeeman komt met een nieuw top parfum genaamd ‘Lucht’ voor een mini prijs. De campagne is in lijn met voorgaande campagnes, waar ook sportschoenen en zelfs een trouwjurk voor een klein prijsje werden aangeboden. Deze acties waren zo spraakmakend, dat de media er meteen bovenop dook. Binnen no-time waren de producten uitverkocht, wat natuurlijk nog meer aandacht opleverde. Slim Zeeman!

Beeld: Lucht van Zeeman. Bron: https://www.ad.nl/binnenland/uitverkocht-zeeman-parfum-voor-bizarre-prijzen-op-marktplaats~aee7d2c8/
Nieuwjaarsduik in blik
Afsluitend heeft Unox het dit jaar origineel aangepakt met hun Nieuwjaarsduik campagne. “Als we ooit toe waren aan een frisse start van het nieuwe jaar… Dan is het wel nu,” vindt Unox. En daar zijn wij het zeker mee eens! Unox bedacht een verfrissend alternatief voor de jaarlijkse duik: soepblikken gevuld met zeewater voor thuis. “Als jij niet naar de zee kan komen, komt de zee gewoon naar jou,” is het motto van Unox.
Kerstcommercials
Ook dit jaar, zodra de decembermaand aanbrak, konden we er niet om heen: de kerstcommercials. Hoewel Frummel werd uitgeroepen tot de Beste Kerstcommercial, konden wij ons veel beter vinden in de video die HardZout presenteerde: ‘2021, Hopelijk wordt het beter’. De emotionele video neemt een loopje met de sentimentele kerstcommercials door een verrassend einde. De video werd samen met studenten van de Nederlandse Filmacademie gemaakt en ging vervolgens viral op Dumpert. Wij kregen de eer om de video bij verschillende media onder de aandacht te brengen.