a
d

WE ARE BRUNN

Let’s Work Together

Content en SEO in 2021: Google’s AI-algoritmes

Google is veruit het grootste portaal tot informatie. Tegelijkertijd is de manier hoe deze informatie wordt geïndexeerd en aangeboden een goed bewaard geheim. Afgelopen maand heeft Google aangekondigd dat de grootste algoritme update in tijden er aan zit te komen. Onder andere vier ontwikkelingen die de zoekresultaten van het komende jaar totaal gaan veranderen en enkele nieuwe AI-technieken op de algoritmes. 

 

Video wordt nog belangrijker in 2021
Google heeft een video gemaakt waarin ze meer vertellen over de update en de nieuwe ontwikkelingen. Cathy Edwards, Vice President of Engineering van Google, legt hierin wat meer uit over de volgende ontwikkelingen:

  1. Spelfouten maken eindelijk echt niks meer uit
  2. Google heeft geen exacte zoektermen meer nodig
  3. Google kan alinea’s nu apart indexeren
  4. Google haalt hoogtepunten uit videos

 

 

Spelfouten maken eindelijk echt niks meer uit
Wist je dat 1 op de 10 zoekopdrachten verkeerd gespeld worden? Dankzij de verbeterde “bedoelde je …?” functie maakt dit eindelijk echt niet meer uit. 

De suggestie tool van Google krijgt volgens Cathy een update die groter is dan alle updates in de afgelopen 5 jaar samen. 

De algoritmen zien nu ook wanneer een goed gespeld woord eigenlijk iets heel anders had moeten zijn. Ook wanneer er meerdere typefouten in één zin of woord staan en het onmogelijk te begrijpen lijkt, kan Google hier nog de juiste zoekopdracht uit halen. Typ jij bijvoorbeeld dibber bear me in dan snapt google dat hier dinner near me moet staan. 

 

Google heeft geen exacte zoektermen meer nodig
Een van de grootste verbeteringen ooit is dat Google nu door het zien van een omschrijving als zoekterm begrijpt wat je zoekt. Wanneer jij “fruit dat lijkt op een oranje kogelvis” zoekt, snapt Google dat je de kiwano-vrucht bedoeld. 

Dit maakt het een stuk makkelijker om snel te vinden wat je zoekt. Vooral lange zoekopdrachten of spraakgestuurde zoekopdrachten via Google Assistent en Google Home kunnen steeds beter naar jouw content gestuurd worden.

 

Google kan alinea’s nu apart indexeren
Door alinea’s los van elkaar te indexeren is het een stuk gemakkelijker om het stukje informatie te vinden dat je nodig hebt. De zoekmachine is nu beter in staat om een zoekterm met een specifieke vraag of deelonderwerp te onderscheiden en deze voor meerdere zoekopdrachten te laten ranken. Hierdoor vind je veel sneller wat je zoekt, ook al staat dit maar op een heel klein stukje van een pagina. Want hoe vaak gebeurt het nou dat je op zoek bent naar een antwoord maar uren moet zoeken om in een heel stuk tekst het juiste antwoord te vinden. Dat is nu gelukkig verleden tijd!

 

Google haalt hoogtepunten uit videos
Als je ergens naar op zoek bent en het staat in een video kan het lang duren voordat je het stuk hebt gevonden waar voor jou relevante informatie staat.  Google haalt nu hoogtepunten uit videos, waardoor je de video kan navigeren zoals hoofdstukken in een boek. Dit maakt het een heel stuk makkelijker en sneller om meteen bij het onderdeel te komen wat voor jou van toepassing is.

 

Wat betekent dit voor PR en content?
Dit zijn de 4 grootste veranderingen van de update die de SEO flink gaat veranderen in 2021. De ontwikkelingen gaan er voor zorgen dat informatie nog makkelijker en vooral efficiënter te vinden zijn.

Met PR spelen we op de ontwikkelingen in: steeds vaker adviseren we bijvoorbeeld een video te maken. Deze informatiedrager groeit enorm in populariteit ten opzichte van het ouderwetse artikel. Steeds meer media onderbouwen hun nieuws met video. Merken kunnen daar op inspelen door het traditionele persbericht te ondersteunen of zelfs te vervangen door de digitale informatiedragers: video, animaties en geluid. Zeker nu Google zo slim is om deze content niet alleen efficiënter, maar ook hoger te ranken in de zoekresultaten.

Chris heeft ervaring in PR opgedaan aan zowel bureauzijde als klantzijde. Hij heeft gewerkt voor merken zoals Google, Nikon, Payconiq, VodafoneZiggo en Zonnatura. Bij Payconiq, waar Chris werkte voordat hij Crisp oprichtte, was hij verantwoordelijk voor marketing en communicatie richting consumenten.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en blogs van Crisp Communications?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief: